perjantai 31. toukokuuta 2013

Sähköinen liiketoiminta - Tehtävä 4 - huhtikuu 2013

Tehtävä 4

  • Miten Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun?
  • Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa?
  • Pohdi miten Globaalit jakelujärjestelmät ohjaa yritysten  sähköistä kauppaa, vai ohjaatko?


Matkailuyritysten toiminta nojautuu tietojärjestelmien tehokkaaseen käyttöön. Varausjärjestelmiä on jos jonkinlaisia ja nykyään on melko lailla olettamuksena että jos tarjoaa mitä tahansa tuotetta jälleenmyyjille tai agenteille, voi sen varata suoraan järjestelmästä johon on saatu omat kirjautumistunnukset.

Tämä tuntuu jo niin itsestäänselvältä, että asiaan saa paremman kulman kun ajattelee että kaikki tämä on joskus hoidettu täysin manuaalisesti kynällä ja paperilla sekä puhelimitse. Eli muutos on todellakin melkoinen! Matkailuyritysten toiminta on tehostunut ja kustannuksissa on säästetty hurjasti. Lisäksi varausjärjestelmät yritysten välisessä, kuin myös yritysten ja asiakkaiden välisessä kaupankäynnissä, kehittyvät ja tehostuvat vieläkin jatkuvasti.

Jos ajatellaan että yritys toimii ilman mitään tuotantoverkoston sähköistä järjestelmää, voi mahdollisuudet toiminnan tehostamiseen olla siis suuret. Paljon riippuu kuitenkin yrityksen tuotteista, jälleenmyyjistä sekä asiakkaista minkälaista järjestelmää kannattaa alkaa yritykselle rakentamaan. Isohko yritys voi hyötyä suuresti  mm.toiminnanohjausjärjestelmästä, sähköisestä laskutusjärjestelmästä, intranetistä, b to b jälleenmyyntijärjestelmästä ja verkkokaupasta. Pienelle yritykselle kannattaa räätälöidä jotain muuta. Myös järjestelmien kustannukset tulee ottaa huomioon: jos tuotteita on vain muutama, kannattaako perustaa verkkokauppaa?

Globaalit jakelujärjestelmät ovat matkailuyritysten toiminnassa usein merkittävässä asemassa. Esimerkkejä näistä suurista järjestelmistä on Amadeus, Travelport ja Sabre. Kun yritys päättää liittyä järjestelmän käyttäjäksi joudutaan muovaamaan yrityksen omat järjestelmät toimimaan suuren globaalin järjestelmän mukaisesti.

Jos yrityksellä on valmiiksi verkkokauppa, tulee se liittää varausjärjestelmään. Täytyy myös varautua muokkaamaan liiketoimintaprosesseja sekä kirjanpitoa niin että ne täyttävät uuden järjestelmän vaatimukset. Järjestelmät veloittavat käyttäjiltään myös normaalisti kiinteän hankintakulun sekä jatkuvaa ylläpitomaksua. Yritykselle tämä voi olla suuri projekti, mutta varmasti pitkällä aikavälillä osoittautuu vaivan arvoiseksi.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti