Tehtävä 4
- Miten Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun?
- Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa?
- Pohdi miten Globaalit jakelujärjestelmät ohjaa yritysten sähköistä kauppaa, vai ohjaatko?
Matkailuyritysten
toiminta nojautuu tietojärjestelmien tehokkaaseen käyttöön. Varausjärjestelmiä
on jos jonkinlaisia ja nykyään on melko lailla olettamuksena että jos tarjoaa
mitä tahansa tuotetta jälleenmyyjille tai agenteille, voi sen varata suoraan
järjestelmästä johon on saatu omat kirjautumistunnukset.
Tämä tuntuu
jo niin itsestäänselvältä, että asiaan saa paremman kulman kun ajattelee että
kaikki tämä on joskus hoidettu täysin manuaalisesti kynällä ja paperilla sekä
puhelimitse. Eli muutos on todellakin melkoinen! Matkailuyritysten toiminta on
tehostunut ja kustannuksissa on säästetty hurjasti. Lisäksi varausjärjestelmät
yritysten välisessä, kuin myös yritysten ja asiakkaiden välisessä
kaupankäynnissä, kehittyvät ja tehostuvat vieläkin jatkuvasti.
Jos
ajatellaan että yritys toimii ilman mitään tuotantoverkoston sähköistä
järjestelmää, voi mahdollisuudet toiminnan tehostamiseen olla siis suuret.
Paljon riippuu kuitenkin yrityksen tuotteista, jälleenmyyjistä sekä asiakkaista
minkälaista järjestelmää kannattaa alkaa yritykselle rakentamaan. Isohko yritys
voi hyötyä suuresti
mm.toiminnanohjausjärjestelmästä, sähköisestä laskutusjärjestelmästä,
intranetistä, b to b jälleenmyyntijärjestelmästä ja verkkokaupasta. Pienelle
yritykselle kannattaa räätälöidä jotain muuta. Myös järjestelmien kustannukset
tulee ottaa huomioon: jos tuotteita on vain muutama, kannattaako perustaa
verkkokauppaa?
Globaalit
jakelujärjestelmät ovat matkailuyritysten toiminnassa usein merkittävässä
asemassa. Esimerkkejä näistä suurista järjestelmistä on Amadeus, Travelport ja
Sabre. Kun yritys päättää liittyä järjestelmän käyttäjäksi joudutaan muovaamaan
yrityksen omat järjestelmät toimimaan suuren globaalin järjestelmän mukaisesti.
Jos yrityksellä on valmiiksi verkkokauppa, tulee se liittää varausjärjestelmään. Täytyy myös varautua muokkaamaan liiketoimintaprosesseja sekä kirjanpitoa niin että ne täyttävät uuden järjestelmän vaatimukset. Järjestelmät veloittavat käyttäjiltään myös normaalisti kiinteän hankintakulun sekä jatkuvaa ylläpitomaksua. Yritykselle tämä voi olla suuri projekti, mutta varmasti pitkällä aikavälillä osoittautuu vaivan arvoiseksi.
Jos yrityksellä on valmiiksi verkkokauppa, tulee se liittää varausjärjestelmään. Täytyy myös varautua muokkaamaan liiketoimintaprosesseja sekä kirjanpitoa niin että ne täyttävät uuden järjestelmän vaatimukset. Järjestelmät veloittavat käyttäjiltään myös normaalisti kiinteän hankintakulun sekä jatkuvaa ylläpitomaksua. Yritykselle tämä voi olla suuri projekti, mutta varmasti pitkällä aikavälillä osoittautuu vaivan arvoiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti