perjantai 31. toukokuuta 2013

Sähköinen liiketoiminta - Tehtävä 2 - huhtikuu 2013

Tehtävä 2

Mikä mielestäsi verkkokaupan merkitys Suomen pk-yrityksille ja elinkeinoelämälle Suomessa? Voit tarkastella kysymystä matkailun, elämystuotannon tai vapaa-ajan näkökulmasta JA MYÖS muiden kuten toimialojen näkökulmasta.

Käsittele mm. seuraavia asioita:

      Minkälaisia muutoksia näet kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä syntyvän?
      Ketkä voittavat, ketkä häviävät tässä muutosprosessissa?
      Mitä tekijöitä koet voimakkaimmin verkkokaupan kasvua rajoittavina?
      Onko yleensäkin verkkokaupan asema Suomessa jotenkin erilainen kuin muualla Euroopassa, USA:ssa tai Japanissa? Miksiköhän?

Vastaus:
Verkkokaupan merkitys pk-yrityksille ja elinkeinoelämälle tulee varmasti kasvamaan tulevaisuudessa enkä näe mitään syytä kehityksen pysähtymiseen verkkokaupan alueella. Monet yritykset jopa muuttuvat kivijalkakaupasta pelkäksi verkkokaupaksi säästäen näin kustannuksissa huikeita summia. Toisaalta kivijalkakaupat eivät tule kuolemaan sukupuuttoon koska ihmisilla tulee varmasti vielä pitkään olemaa tarve päästä katsomaan tuotteita ihan livenä.

Toisin on matkamyyntibusineksessä jossa matkojen myynti tapahtuu nykyään paljolti hienojen kuvien ja kohteesta kertovan tekstin välityksellä. Tämän lisäksi kohteille on helposti saatavissa kohteissa vierailleiden ihmisten arvosteluita ja suosituksia googlaamalla. Ihmisten tapa ostaa tuotteita ja palveluita on muuttunut ja palvelun/tuotteiden tarjoajien on muututtava perässä ja löydettävä keinot kiinnostaa nykyihmistä, jota  kiinnostaa yhteisöllisyys ja jakaminen, omatoimisuus, hyvinvointi ja terveys. Hän haluaa tehdä ostoksensavaivattomasti silloin kun hänelle sopii.

Asiakas siis vaatii moninaista sähköistä palvelua mikä on aina käytettävissä: informaatiota ja eri kohteiden vertailua ennen ostoa, palvelua matkan aikana ja matkan jälkeen. Yrityksen tulisi valmistautua kaikkeen tähän.

Tänä päivänä ihmiset myös olettavat kaikkien mahdollisten matkojen löytyvän netistä ja kun haluttu matka löytyy tulee se voida ostaa verkkokaupasta samantien. Jos kyseinen matka ei jostain syystä ole verkkokaupasta ostettavissa, siirrytään helposti googlen hakutuloksissa seuraavaan. Monet ihmiset kokevat liian työlääksi ja hitaaksi lähteä käymään kivijalkamatkatoimistossa tai soittamaan matkavarauksensa.Oikean ihmisen kanssa asioidessa joutuu myös maksamaan palvelusta kun itsepalvelu on ilmaista.

Kilpailu verkokkokauppojen välillä tulee kiristymään sitä mukaa kun yhä useampi yritys hankkii tuotteilleen verkkokaupan. Asiakkaat vaativat helppokäyttöistä kauppaa ja siirtyvät käyttämään niitä yrityksiä jotka parhaimman tarjoavat. Kilpailun kiristyminen näkyy todennäköisesti verkkokauppojen nopeuden, laadun ja käyttäjäystävällisyyden parantumisena, yrityksille myös tarjotaan edullisempia ja parempia sovelluksia jatkuvasti.

Yritykset jotka eivät pysyttele ajan tasalla tilanteen kehityksestä voivat joutua parhainta teknologiaa käyttävien yritysten varjoon ja pudota markkinoilta. Kukaan ei halua käyttää hidasta ja vaikeaa verkkokauppaa. Myös toimitusten laatu ja nopeus merkitsevät paljon tässä kilpailussa.

Verkkokaupan kasvua rajoittavia tekijöitä voisi olla esimerkiksi se etteivät yrittäjät ole riittävän kiinnostuneita ja innostuneita verkkokaupasta. Jotkut haluavat välttää Internettiä ja uskovat kivijalkakonseptiinsa. Verkkokauppa vaatii myös jatkuvaa päivittämistä ja ylläpitoa jos tuotteita on paljon, tämä vaatii osaamista yrittäjältä tai halua palkata asiantunteva henkilö hoitamaan tätä tehtävää. Toisaalta taas jos pienellä yrityksellä ei ole montaakaan tuotetta valikoimissaan, on verkkokaupan hankkiminen ehkä turhan suuri kustannuserä eikä sellaista kannata hankkia laisinkaan.
Mielestäni verkkokaupan asema Suomessa verrattuna Eurooppaan, USA:n tai Japaniin on suhteellisen pieni ja heikko johtuen suomalaisten yritysten pienestä koosta, osaamattomuudesta, kielestä ja pienistä resursseista. Suomessa on kuitenkin verrattaen todella vähän erittäin suuria yrityksiä, jotka sitten kyllä ovatkin viimeisen päälle kehityksessä mukana, ainakin suomen markkinoilla.

Suomessa työvoimakustannukset ovat suuret vaikka osaavia ihmisiä löytyisikin, saattaa pienyrityksiä vaivata resurssipula ja halu laajentua. Monen mielestä on turvallista tehdä businestä samalla tavalla kun aina ennenkin ja samoin keinoin vaikka juuri ja juuri pääsisivät omilleen. Suomalaiset pienyrittäjät eivät ole rohkeita ja innovatiisivia riskinottajia kuten ehkä esim. Japanissa ja USAssa. Suomi on myös todella pieni maa ja markkina, meillä asiakasvolyymit ovat aivan toista luokkaa isojen maiden kanssa. Vaikka yritystä haluaisi laajentaakin verkkokaupan alueelle, pitäisi ehkä ottaa huomioon samalla englanninkielisten sivujen teko ja ulkomaille myyminen volyymien kasvattamiseksi. Ei varmaan kovinkaan moni suomalainen verkkokauppa ole edennyt tähän vaiheeseen vaikka on huomattu että suomalaiset itse kyllä ostavat paljon ulkomaisista verkkokaupoista!

Hakukoneoptimointi on myös monella vielä lapsen kengissä kuten seuraavasta ystäväni Facebook-päivityksestä voi päätellä: ”En kykene millään käsittämään miten piip typeriä suomalaiset kaupat ovat: mitään ei laiteta nettiin esille ja jos laitetaankin, niin mahdollisimman pienillä ja/tai harhaanjohtavilla (lisä)tiedoilla. En minäkään halua selata esim. kuvina muutaman tonnin sänkyä ennen liikkeeseen menemistä. No, jos ei esim. Vepsäläistä kiinnosta palvella minua, niin en väkisin kanna rahojani heille. Vepsäläiseltä ei edes löydy sänkyjä (esim. Googlen haulla), kaikki ovat vuoteita. Mikä on ihan hyvä, jos ei tahdo liikkeeseensä typerää prolea, joka ei edes vuoteen ja sängyn eroa tiedä. Sotii tosin vähän omaa ansaintalogiikkaa vastaan tämä mutta mitä minä muka mistään tiedän...” Tämä varmaankin kertoo kaiken tarvittavan, eli verkkokauppaan Suomessa ei usein edes löydetä!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti