perjantai 31. toukokuuta 2013

Sähköinen liiketoiminta - Tehtävä 3 - huhtikuu 2013

Tehtävä 3

  • Kerro lyhyesti valmismatkalaista ja kuluttajasuojalaista. Missä niitä sovelletaan ja miten?
  • Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?
  • Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?
  • Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?
  • Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?


Valmismatkaehdot ovat Kuluttajaviraston ja SMALlin yhdessä sopima ehtokokonaisuus joita sovelletaan yli kaksi vuorokautta kestäviin valmismatkoihin. Valmismatkalaki tulee kyseeseen kun vakinainen matkanjärjestäjä järjestää etukäteen matkan mikä pitää sisällään kaksi tai useampia palveluiden yhdistelmää esim. kuljetus ja majoitus kuten etelänlomapaketti lentoineen ja hotelleineen. Laki myös määrittelee vähimmäistiedot joita valmismatkaa koskevassa esitteessä tulee mainita sopimusehtojen lisäksi.

Matkanjärjestäjän on lain mukaan edelleen huolehdittava että asiakas saa nähtäväkseen kaikki matkasopimukseen liittyvät tiedot ja muut matkaan liittyvät asiat joilla saattaa olla merkitystä. Aikataulujen ja matkaohjelmien kertominen asiakkaalle on tapahduttava hyvissä ajoin ennen matkaa.
Varsinainen matkasopimus syntyy vasta kun matka on maksettu tai vähintäänkin sovittu osa siitä on maksettu. Jos maksua ei suoriteta ajallaan on matkanjärjestäjällä oikeus perua varaus. Matkanjärjestäjä voi myös peruuttaa matkan jos lähtijöitä ei ole tarpeeksi kunhan asiasta on mainittu etukäteen. Tällöin tilalle voidaan tarjota toista vastaavaa matkaa. Luonnollisesti jo maksetuista matkoista palautetaan rahat asiakkaalle viipymättä. Myös esim. matkakohteessa tapahtuneet merkittävät ja ei toivotut muutokset voivat johtaa matkan perumiseen.
Jos matkan hintaan vaikuttavat verot, valuuttakurssit tms. nousevat, saa matkanjärjestäjä nostaa matkan hintaa kyseisellä summalla. Vastaavasti matkan hintaa tulee alentaa jos käy toisinpäin. Myös matkustajalla on oikeus peruuttaa matka tietyissä tapauksissa kuten esim. jos matka poikkeaa sovitusta, matkan hintaan on tullut merkittäviä korotuksia, asiakkaalle on tullut vakava ja odottamaton este mikä estää lähdön. Tälläisissä tapauksissa on esitettävä luotettava todistus tapahtuneesta.
Matkanjärjestäjällä on vastuu siitä että matka sujuu sopimuksen mukaisesti. Ja vastuu avustaa matkustajaa jolle sattuu matkan aikana jotakin vakavaa, sairastuminen tms. Jos matkanjärjestäjä ei onnistu täyttämään ehtoja tekee hän suorituksen virheen josta voi olla seurauksena hinnan alennus, sopimuksen peruuntuminen tai vahingonkorvaus.

Pakottava säännös tarkoittaa sitä että vaikka sopimus matkanjärjestäjän ja asiakkaan välillä tehtäisiin huonompana kuin mihin laki oikeuttaa, pätee laki aina jokatapauksessa, vain lain määräämää parempaa sopimusta voidaan pitää pätevänä.

Kuluttajansuojalaki taasen pyrkii suojaamaan kuluttajaa harhaanjohtavalta markkinoinnilta, laittomilta tai kohtuuttomilta sopimuksilta ja virheellisiltä tuotteilta, jotta vältyttäisiin taloudellisilta menetyksiltä. Tämä laki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Lakia sovelletaan myös, kun elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille.
Elinkeinonharjoittajan tulee siis olla tietoinen lainkohdista kuten esim. hyvän tavan mukaisesta markkinoinnista, asianmukaisesta tiedonannosta tuotteeseen liittyen, tuotetakuusta, tuotteen myyntikeinoista ja tavoista. Laki sisältää säännöksiä koskien monia eri aloja kuluttajaluottojen myynnistä taloelementtien kauppaan.

Tietosuojalla tarkoitetaan yksityisen ihmisen henkilötietoihin ja niiden käsittelyyn henkilötiedon hankkineessa yrityksessä liittyviä sääntöjä jotka perustuvat henkilötietolakiin. Verkkokaupan kohdalla tarkoitetaan sitä miten yritys saa hankkia tallentaa ja ylläpitää asiakkaiden tietoja netin välityksellä ja miten henkilötietojen haltijan täytyy ottaa vastuu siitä ettei tietoja saa kukaan asiaankuulumaton.

Etämyynti tapahtuu kun asiakas ja myyjä eivät ole samassa paikassa samaan aikaan. Siihen luetaan  perinteinen puhelinmyynti, postimyynti sekä verkkokauppa tai mitä tahansa etämyyntiväline jota käytetään ilman että molemmat kaupan osapuolet ovat samaan aikaan läsnä. Myös tuotteen markkinoinnin on tapahduttava etämyyntikeinoin jotta etämyyntisäännökset ovat voimassa.

Ehkä tärkeimpiä säännöksen kohtia ovat myyjän riittävä tiedonanto tuotteesta ja sen ominaisuuksista, myös kirjallisesti tarvittaessa, sekä asiakkaan oikeus kaupan perumiseen 14 vrk:n sisällä sopimuksen solmimispäivästä ja tuotteen luovuttamisesta/saamisesta ilman että mitään syytä perumiseen tarvitsee esittää.

Muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa tarkoittaa sitä että sopimus voidaan tehdä yhtä pätevästi suullisesti, verkossa kun kirjallisestikin, ellei toisin erikseen määritellä.  Yrityksen voivat myös tehdä sopimuksista melko lailla haluamiaan toisin kun esim. sopimukset kuluttajan ja yrityksen välillä ovat tarkasti laissa säädeltyjä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti