Tehtävä 3
- Kerro lyhyesti valmismatkalaista ja kuluttajasuojalaista. Missä niitä sovelletaan ja miten?
- Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?
- Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?
- Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?
- Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?
Valmismatkaehdot ovat Kuluttajaviraston ja SMALlin yhdessä
sopima ehtokokonaisuus joita
sovelletaan yli kaksi vuorokautta kestäviin valmismatkoihin. Valmismatkalaki
tulee kyseeseen kun vakinainen matkanjärjestäjä järjestää etukäteen matkan mikä
pitää sisällään kaksi tai useampia palveluiden yhdistelmää esim. kuljetus ja
majoitus kuten etelänlomapaketti lentoineen ja hotelleineen. Laki myös
määrittelee vähimmäistiedot joita valmismatkaa koskevassa esitteessä tulee
mainita sopimusehtojen lisäksi.
Matkanjärjestäjän on lain mukaan edelleen huolehdittava että
asiakas saa nähtäväkseen kaikki matkasopimukseen liittyvät tiedot ja muut
matkaan liittyvät asiat joilla saattaa olla merkitystä. Aikataulujen ja
matkaohjelmien kertominen asiakkaalle on tapahduttava hyvissä ajoin ennen
matkaa.
Varsinainen matkasopimus syntyy vasta kun matka on maksettu
tai vähintäänkin sovittu osa siitä on maksettu. Jos maksua ei suoriteta
ajallaan on matkanjärjestäjällä oikeus perua varaus. Matkanjärjestäjä voi myös
peruuttaa matkan jos lähtijöitä ei ole tarpeeksi kunhan asiasta on mainittu
etukäteen. Tällöin tilalle voidaan tarjota toista vastaavaa matkaa.
Luonnollisesti jo maksetuista matkoista palautetaan rahat asiakkaalle
viipymättä. Myös esim. matkakohteessa tapahtuneet merkittävät ja ei toivotut
muutokset voivat johtaa matkan perumiseen.
Jos matkan hintaan vaikuttavat verot, valuuttakurssit tms.
nousevat, saa matkanjärjestäjä nostaa matkan hintaa kyseisellä summalla.
Vastaavasti matkan hintaa tulee alentaa jos käy toisinpäin. Myös matkustajalla on oikeus peruuttaa matka tietyissä
tapauksissa kuten esim. jos matka poikkeaa sovitusta, matkan hintaan on tullut
merkittäviä korotuksia, asiakkaalle on tullut vakava ja odottamaton este mikä
estää lähdön. Tälläisissä tapauksissa on esitettävä luotettava todistus
tapahtuneesta.
Matkanjärjestäjällä on vastuu siitä että matka sujuu
sopimuksen mukaisesti. Ja vastuu avustaa matkustajaa jolle sattuu matkan aikana
jotakin vakavaa, sairastuminen tms. Jos matkanjärjestäjä ei onnistu täyttämään
ehtoja tekee hän suorituksen virheen josta voi olla seurauksena hinnan alennus,
sopimuksen peruuntuminen tai vahingonkorvaus.
Pakottava säännös tarkoittaa sitä että vaikka sopimus
matkanjärjestäjän ja asiakkaan välillä tehtäisiin huonompana kuin mihin laki
oikeuttaa, pätee laki aina jokatapauksessa, vain lain määräämää parempaa
sopimusta voidaan pitää pätevänä.
Kuluttajansuojalaki taasen pyrkii suojaamaan kuluttajaa
harhaanjohtavalta markkinoinnilta, laittomilta tai kohtuuttomilta sopimuksilta
ja virheellisiltä tuotteilta, jotta vältyttäisiin taloudellisilta menetyksiltä.
Tämä laki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia
elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Lakia sovelletaan myös, kun
elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille.
Elinkeinonharjoittajan tulee siis olla tietoinen lainkohdista
kuten esim. hyvän tavan mukaisesta markkinoinnista, asianmukaisesta
tiedonannosta tuotteeseen liittyen, tuotetakuusta, tuotteen myyntikeinoista ja
tavoista. Laki sisältää säännöksiä koskien monia eri aloja kuluttajaluottojen
myynnistä taloelementtien kauppaan.
Tietosuojalla tarkoitetaan yksityisen ihmisen henkilötietoihin ja niiden käsittelyyn henkilötiedon hankkineessa yrityksessä liittyviä sääntöjä jotka perustuvat henkilötietolakiin. Verkkokaupan kohdalla tarkoitetaan sitä miten yritys saa hankkia tallentaa ja ylläpitää asiakkaiden tietoja netin välityksellä ja miten henkilötietojen haltijan täytyy ottaa vastuu siitä ettei tietoja saa kukaan asiaankuulumaton.
Etämyynti
tapahtuu kun asiakas ja myyjä eivät ole samassa paikassa samaan aikaan. Siihen
luetaan perinteinen puhelinmyynti,
postimyynti sekä verkkokauppa tai mitä tahansa etämyyntiväline jota käytetään
ilman että molemmat kaupan osapuolet ovat samaan aikaan läsnä. Myös tuotteen
markkinoinnin on tapahduttava etämyyntikeinoin jotta etämyyntisäännökset ovat
voimassa.
Ehkä tärkeimpiä
säännöksen kohtia ovat myyjän riittävä tiedonanto tuotteesta ja sen
ominaisuuksista, myös kirjallisesti tarvittaessa, sekä asiakkaan oikeus kaupan
perumiseen 14 vrk:n sisällä sopimuksen solmimispäivästä ja tuotteen
luovuttamisesta/saamisesta ilman että mitään syytä perumiseen tarvitsee
esittää.
Muotovapaus
yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa tarkoittaa sitä että
sopimus voidaan tehdä yhtä pätevästi suullisesti, verkossa kun
kirjallisestikin, ellei toisin erikseen määritellä. Yrityksen voivat myös tehdä sopimuksista
melko lailla haluamiaan toisin kun esim. sopimukset kuluttajan ja yrityksen
välillä ovat tarkasti laissa säädeltyjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti