tiistai 1. lokakuuta 2013

Elämys verkossa - realistisesti

Jos nyt jätetään väliin kaikki miljoonabudjeteilla tehdyt pelit ja virtuaalimaailmat, niin miten voi pienyrittäjä hyödyntää elämyksen tuottamista verkossa? Elämyksen, siis minkä? Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEO määrittelee elämyksen näin:

”Elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen - koettu ja opittu voidaan omaksua osaksi omaa arkipersoonaa tai elämyksen kokeminen voi johtaa oman maailmankuvan muuttumiseen. Elämys on aina subjektiivinen kokemus ja useiden eri tekijöiden summa.
Elämys on huomattavasti enemmän kuin mukava ja miellyttävä kokemus tai hyvä palvelu. Edelliset luovat edellytyksiä elämysten syntymiseen, mutta eivät itsessään vielä ole niitä.
Elämys eroaa palvelusta samoin kuin palvelu eroaa hyödykkeestä. Elämystuote on tuotteistettu kokemus, jonka sisältö ja toteutustapa on suunniteltu asiakaslähtöisesti ja se on räätälöitävissä asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Palvelussa on olennaista se mitä asiakas saa, elämyksessä keskitytään siihen miten ja millainen kokemus vieraalle luodaan.”

Niin, ja seuraavaksi herää kysymys, että mitenkä minä muka elämyksen luon sinne nettisivuilleni? Vaikea tehtävä se onkin. Täytyy myös olla ajan tasalla tietotekniikan viimeisimpien kehitysaskeleiden kanssa. Pitää tietää mitä netissä voi tuottaa pienellä budjetilla. 

Varmaankin kannattaa lisäksi muistaa, että kaikki ihmiset eivät hae elämystä, tai edes halua sitä, ajatellen tässä nettisivua mikä avautuu musiikin ja hienojen kuvien ja videon raikaessa ja räpsyessä silmille. Lisäksi niiden latautuminen vie aikaa... Eli asiakkaille jotka haluavat suorittaa jonkin tietyn toimenpiteen selkeästi ja nopeasti sivullasi, pitää olla siihen mahdollisuus. Muutoin saatamme hyvinkin menettää nämä "ei elämystä sillä hetkellä kaipaavat asiakkaat".

Elämystä, joskaan ei täydellistä, pienellä budjetilla ja omalla yrityksen sivulla voi tuottaa asiakkailleen vaikkapa videolla. Tosin elämyksen taso riippuu paljolti videon tasosta. Hyvä video toimii visuaalisen elämyksen tuottajana katsojalleen, se tempaa mukaansa, irroittaa hetkestä, liikuttaa, hauskuuttaa, opettaa. Se voi parhaimmillaan johtaa maailmankuvan muuttamiseen, olla se merkittävä ja unohtumaton kokemus. Juuri näin, että oikeasti sitten pienyrittäjä tälläistä vääntämään? Tuskimpa. Jälleen kerran tulee budjetit ja resurssit rytinällä vastaan. Elämys on usein kallis toteuttaa, niin se on verkossakin. Herää siis kysymys, kannattaako suuri rahallinen panostus elämyksen luomiseen verkkosivuilla, tuoko se lisäarvoa yritykselle ja paljonko?




1 kommentti:

  1. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kaikki elämyksen täyttävät elementit sisältä verkkopalvelu voi olla pienyrittäjälle liikaa, mutta vahvasti sitä mieltä, että myös pienyrittäjän sivut voisivat olla enemmän elämyksellisiä!

    VastaaPoista