torstai 21. helmikuuta 2013

Tehtävä 4 - Markkinointia suunnitellaan näin...

SOSTAC-malli ja markkinointisuunnitelma

Mikä ihme SOSTAC on? Se on Paul Smithin keksimä markkinointistrategia-malli ja se käsittää seuraavat osa-alueet:

1. S niinkuin situation = tämän hetkinen tilanne
2. O niinkuin objectives = tavoitteet
3. S niinkuin strategy = strategia miten tavoitteeseen päästään
4. T niinkuin tactics = mitä taktiikkaa käytetään
5. A niinkuin action = toimenpiteet ja toiminta
6. C niinkuin control = mittaaminen/arviointi/valvonta  

Markkinointisuunnitelman tekeminen ennen ja jälkeen internetin
 
 "On helpompi päästä perille kun tietää mihin on menossa"

Markkinointisuunnitelman laatiminen alkaa yleensä toimintaympäristön määrittämisestä; siitä mikä on yrityksen asema markkinoilla, kohderyhmä, mitä tuotteita ja mihin hintaan, miltä yritys näyttää ulospäin ja mielikuvat siitä ja minkälaista kysyntää ennustetaan millekkin tuotteille

Nykypäivänä yrityksen toimintaympäristöstä huolimatta, katsotaan kieroon jos yritys ei tarjoa itsestään ja tuotteistaan tietoa internetin välityksellä. Markkinointisuunnitelman tulee siis käsittää yrityksen internet-toimintaympäristön analysointi ja missä mennään sen osalta.

Seuraavaksi tulisi miettiä päämäärät mihin yritys pyrkii esimerkiksi kilpailukyvyn, asiakastyytyväisyyden, tuottavuuden ja kannattavuuden suhteen. 

Internet-aikakaudella otetaan markkinointisuunnitelmassa myös huomioon mihin halutaan päästä online-maailmassa esim. uusien parempien nettisivujen nettikauppoineen tekeminen firmalle sekä sosiaalisen median ja sähköposti- ja muun nettimainonnan hyödyntäminen. Ja miten yritykseen liittyvät sivustot lisäävät esim. asiakkaan tietoisuutta tuotteista ja yrityksestä, luovat mahdollisuuden interaktiiviseen toimintaan asiakkaan puolelta sekä vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen. Kaiken kaikkiaan kuinka paljon ihmisiä haluamme tavoittaa internetissä olevia kanavia hyödyntäen

Kolmanneksi yrityksen tulisi miettiä miten määritellyt päämäärät ja tavoitteet saavutetaan, millä keinoilla, välineillä, budjetilla ja missä määräajassa.

Eli toisin sanoen kuka valitaan kehittämään nettisivuja ja kauppaa, löytyykö talosta vai valitaanko ulkopuolinen? Mihin on varaa, kuinka toimivat ja hienot sivut saadaan ja kauan aikaa niiden valmistumiseen menee? Pitääkö kerätä ryhmä asiakkaita testaamaan niitä ennen lanseerausta jne. Miten lähdetään hyödyntämään sosiaalista mediaa niin, että saadaan lisättyä asiakaskantaa esim. 30%.

Sitten ryhdytään käytännön toimenpiteisiin ja mietitään itse toteutusta ja sitä kuka tekee mitäkin ja millä resursseilla. Myös suunnitelman toteutumisen varmistaminen tulee tässä vaiheessa ottaa esille, miten toteutumista valvotaan ja millä aikavälillä arvioita tehdään. 

Esimerkkitapauksena nettisivujen osalta kehitystyö ja toteutus alkaa. Aikataulua ja resurssienhallintaa tarkkaillaan. Valmistumiselle ja lanseeraukselle on deadline

Viimeisessä vaiheessa seurataan kävijöiden määrää ja toimenpiteitä yrityksen nettisivuilla sosiaalisessa mediassa sekä nettimainosten osalta. Verrataan kävijä/osallistuja/ostajamääriä tavoitelluihin lukemiin ja arvioidaan tilannetta tasaisin aikavälein. Jos tavoitteessa pysyminen on vaikeaa, täytyy suunnitelmaa ja toimenpiteitä muokata.

Eli se mikä on olennaisesti muuttunut perinteisistä markkinointikeinoista kuten mainokset lehdissä, promootiotilaisuudet, tv-mainonta, kirjemainonta ym. on internetin mahdollistama interaktiivisuus markkinoinnissa. Enään yritys ei yksisuuntaisesti tuputa omaa viestiään asiakkaalle, vaan asiakas osallistuu ja vuoropuhelee yrityksen kanssa.

Markkinoinnin kohdentaminen on myös suuri askel eteenpäin perinteisistä tavoista. Esimerkkinä tästä: 18-25 v Helsinkiläisen Facebookin käyttäjän, joka on nainen ja tykkää muodista/vaatteista/kengistä/meikeistä, FB-sivuille laitetaan mainos: "ihanat korkokengät -50%". Hän näkee mainoksen, innostuu ja klikkaa sitä, katsoo sivut ja tarjoukset, painaa osta-painiketta ja ostaa tuotteen nettikaupassa. Kaupan päälle hän vielä jakaa mainoksen ja tykkää siitä. Tadaa!!!

1 kommentti: