torstai 21. helmikuuta 2013

Tehtävä 11 - Internet-markkinointi tapaus

 Kuva: Ystävämyynti lähenee loppuaan! Ystävänpäivän kunniaksi kaksi lentää yhdellä hinnalla! Tarjous koskee vain faneja ja lentoja on rajoitetusti. Tykkää Finnairista ja osta omasi heti! http://bit.ly/VDrFSW

Valitsi onnistuneena markkinointi kikkana aivan äskettäin toteutetun Finnairin Ystävänmyynti casen. Markkinointi oli suunniteltu niin, että ystävänmyyntitarjoukset saivat vain FB:ssa Finnairin linkistä tykänneet. Itse törmäsin kamppanjaan henkilökohtaisesti FB-kaverin siitä tykättyä ja mainoksen ilmestyttyä seinälleni.

Kun itsekin, TIETYSTI, olin klikannut tykkäämistä, pääsin Finnairin tarjous-sivustolle, jossa oli tarjouskohteet alkaen hintoineen näkyvissä. Ideana oli että kaksi henkilöä pääsee yhden hinnalla, eli lentojen suhteen erittäinkin pätevä tarjous! Kohteita oli vain noin kuusi ja ne olivat Eurooppalaisia kaupunkeja kuten Wien, Pariisi, Budapest yms. Eli ihania kohteita pitkää viikonloppua ajatellen. Tarjouksessa olevien lentojen matkustusaika oli aina toukokuun loppuun saakka, mikä mielestäni oli myös miellyttävän pitkä aika.

A) Luulen kohderyhmänä kamppanjassa olleen nuoret aikuiset ja aikuiset jotka mielellään tekevät puolisonsa kanssa lyhyehköjä kaupunkilomia Euroopan kohteisiin.

B) Tavoitteena varmaankin oli näkyvyyden lisääminen ja Facebook-tykkääjien lisääminen, sitä kautta hyvän markkinointikanavan mahdollistaminen.

C) Tarkka kuvaus kamppanjasta edellä, varsinaista kamppanjaa ei luonnollisesti ole enään näkyvissä koska se loppui 15.2.2013. Linkki Finnairin ystävänmyyntikamppanjaan FB:ssa

D) Uskon, että kamppanjan onnistumista mitattiin saavutettujen FB-tykkäysten määrällä. Myös kamppanjan aikana tehtyjä lentovarauksia käytettiin mittana onnistumisesta, luullakseni.

E) Miten kamppanjaa kannattaisi jatkaa? Ystävänpäivä on hyvä päivä markkinointiin, mutta vain kerran vuodessa. Ehkä Finnairinkin kannattaisi tehdä esim. joka kuukausi yhden päivän ajan joitain aivan hulluja tarjouksia, niinkuin kodinkoneliikkeet, Gigantti, Markantalo yms. tekevät. Yksikin aivan mieletön tarjous saa ihmiset sekoamaan ja levittämään tietoa siitä verkossa, vaikka muiden lentojen hinnat olisivatkin vain hieman alennettuja.

F) Kamppanjassa oli hyvää se miten se todennäköisesti levisi kulovalkean tavoin Facebookissa, tavoitti kohderyhmänsä, sai tykkäyksiä ja sai ihmiset into pinkeänä varaamaan lentoja. Minäkin huutelin toimistossa ei FB:ssa oleville työkavereille ja hekin intoutuivat tarjouksesta.





G) Minusta kamppanja oli tosi hyvä ja varmasti onnistui ja täytti Finnairin odotukset. Kuitenkin ei FB:ssa olevat jäivät tästä täysin ulkopuolisiksi, jotain olisi voinut keksiä heillekin ilman FB-kirjautumista.

1 kommentti:

  1. Onko FB-tykkääjien määrä toisaalta kovin hyvä onnistumisen mittari?

    VastaaPoista